5 grunner til hvorfor de beste innen salg og møtebooking forlater bedriften din

Oppdatert: feb. 4

Gruer du deg til å gå på jobb på mandags morgen? Føler du på slitsomt press og ubehagelige forventninger ? Blir du fortalt at alt løsningen er å ringe mer, uten at du føler deg klar og og forberedt med nok kunnskap og informasjon til å mestre arbeidsoppgaven din? La meg dele med dere hvorfor jeg valgte å slutte som en ansatt. Fra motivert til inspirert! Det er nå 6 år siden jeg hadde en fast jobb som selger i Eniro Gule Sider. Jeg er super takknemlig for lærdommen jeg fikk, og erfaringen ga meg tykkere hud og sterkere ryggrad.

Et tema jeg går i dybden på når jeg har møtebooking kurs, er personlige verdier. Det de fleste bedrifter glemmer, er at de som jobber med salg og møtebooking, er ikke lojale til bedriften sine verdier. Hver eneste person har et unik sett med egne verdier, hva som driver de, tanker om hva de vil ha, gjøre og noen tanker om hvem de vil være. Derfor er det ekstremt viktig å finne personlig insentiv for de som skal jobbe med salg og møtebooking. Ved å linke budsjett- og måloppnåelse mot personlig insentiv og verdier, så vil du få inspirasjon og en mye sterkere drivkraft!

De Fem årsakene 1. En Sjef som ikke eksemplifiserer Noe jeg opplever som frustrerende både hos de som er ledere og andre som driver med salgstrening og coaching, er at de snakker om ting de ikke gjør selv. Utallige ganger opplever jeg at folk skal fortelle hva andre skal gjøre, uten å ha resultater å vise til, de gjør ikke oppgavene selv, og snakker eventuelt om ting de gjorde for 15 år siden (Tidligere erfaring kan være kjempe nyttig, så det er jeg ikke i mot). Hvis du ikke er i krigen eller vært i krigen, så er jeg ikke interessert i å høre hva du har å komme med. Da er du faktisk ikke kvalifisert til å gi råd, og rådene du kommer med har lite substans. I mine møtebooking kurs, så gjør jeg en møtebooking pitch foran kunden, booker inn et møte, og viser at det jeg lærer bort faktisk fungerer. Å gå fram som et eksempel er det som gir respekt og inspirasjon hos andre til å gjøre det samme! 2. Micromanagement av de ansatte Struktur, orden, budsjett og KPI´er er viktig, men noen ledere er slitsomme når det kommer til å følge opp mål og resultater. Det er konstant påminnelse og press, alvorsprat om du kommer fem minutter for seint og konstant behov for å få en rapport eller oppdatering. Hvis du ikke gir mennesker litt rom og plass for å feile, så skapes en giftig kultur, det blir demotiverende og det er lett å bli redd for å gjøre noe galt. 3. Ikke gode nok inntektsmuligheter Skal du ha de som er best innen salg og møtebooking, så er inntekt en viktig faktor. Jeg sier ikke at penger er alt i en jobb, men er det et tak eller begrensning på hva man kan tjene, uten at vedkommende har en gulrot å jobbe etter, så vil andre arbeidsplasser og muligheter fort bli mer attraktive.

4. For lite fleksibilitet Noe som har vært viktig for meg er at jeg kan jobbe fra hvor jeg vil i verden. Stadig fler ønsker muligheten til å kunne jobbe hjemme ifra og ha fleksibilitet i jobben sin. Jeg mener at så lenge du leverer det du skal og hva som er forventet av deg, så bør det være rom for at ting kan være fleksibelt. 5. For lite fokus på personlig utvikling Vi gjør forretning med mennesker, ikke roboter. Det er altfor mye fokus på aktivitet og mekaniske ting. Det som derimot mangler er personlig utvikling og særlig forståelse av personlige verdier til den enkelte i bedriften. Hvis ikke den som driver med møtebooking ser utviklingsmuligheter og at han eller hun kan lære, vokse og bli bedre , så overlever de neppe i lengden i jobben sin. Lykke til!






1,118 visninger
Kontakt

Martin Da Veiga

Org Nummer - 923 361 774 

​​Tel: +47 46 90 57 39

E-post: martin@martindaveiga.no

Oslo Norge

  • Facebook Social Ikon
  • Linkedin Sosiale Ikon
  • Instagram

 ©️ 2019 Martin Da Veiga AS - Org Nummer 923 361 774