6 kritiske punkter du som daglig leder skal se etter når du outsourcer møtebooking

Det er mange møtebooking byråer på markedet og det kan være vanskelig å vite hvem du kan stole på. De fleste møtebookere bruker jobben som et springbrett videre i næringslivet, og du skal være kritisk når du velger å outsource møtebooking. Her deler jeg hva jeg mener du som daglig leder skal se etter for å kunne ta et godt valg for bedriften din. Outsourcing av møtebooking Veldig mange bedrifter jeg snakker med har hatt en dårlig opplevelse når det kommer til å outsource møtebooking. Det som er viktig å forstå, er at møtebooking handler ikke om å bare plukke opp telefonen og booke møter. Det er en strategisk, systematisert og strukturert prosess, som krever mye mengdetrening og fagkompetanse. Det er en profesjon å være en profesjonell møtebooker, og det å få kvalifiserte møter med potensielle nye kunder, er noe som alltid vil være relevant for en hver bedrift. Det krever ingen utdanning for å jobbe som selger eller møtebooker, noe som gjør at alle kan lykkes eller feile med det. Min opplevelse i dag, er at det eksisterer mange gamle myter om hvordan du skal være, og hva du skal gjøre når du jobber med salg og møtebooking. Store deler av bransjen bærer fortsatt preg av at du må være en annen person når du er på jobb, ta på deg salgshatten og benytte teknikker og triks fra ulike bøker og filmer. Min påstand er at du kan være en genuin, oppriktig og en hyggelig personlig, som hjelper de du ringer å få løst problemer og potensial de har. Jeg er en veldig følsom og empatisk person av natur, noe jeg har lært å bruke som en styrke i business. For det jeg virkelig forstår mer og mer, er at vi gjør bunisess med mennesker, ikke roboter. Det er egentlig Human2Human og ikke Business2Business. Ved å gjøre ting som får deg til å føle deg vel, vil du få gode tanker som gjør at du vil gjennomføre enda mer av det som får deg til å føle deg vel.

Les også: Hvorfor profesjonell møtebooking gir nye kunder De 6 kritiske punktene Så la oss ta en titt på de 6 kritiske punktene du som daglig leder må vurdere etter: 1.Hitrate fra samtale til booket møte: Hitrate definerer jeg som hvor mange som takker ja versus nei ut ifra antall samtaler du har. Ringer du 10 bedrifter og du får booket ett møte, så har du en hitrate på 10 %. Hvorfor er dette vesentlig? Dette sier noe om hvor dyktig møtebooker er til å formidle budskapet sitt over telefon. Ulike bransjer kan ha ulik vanskelighetsgrad når det kommer til å oppnå en høy hitrate, men allikvel sier det noe om evnen personen har til å formidle budskapet sitt på en profesjonell og presis måte.

2. Du stoler på personen og selskapet som skal booke møter for deg: Vi alle har møtt en god selger som kan prate for seg og er litt for overbevisende, men kan du stole på at din bedrift blir godt nok representert på telefon? Har vedkommene nok kompetanse og forståelse av bedriften han/hun skal booke møter for? Når personen blir utfordret på telefon vil vedkommende kunne takle avvisning og frekke responer på en ryddig og voksen måte?

3. Resultater skapt for kundene man booker for: For at du skal oppnå salg som følge av at du outsourcer møtebooking, så er du avhengig av å få kvalifiserte møter ut ifra de kriteriene man har blitt enig om på forhånd. Får du møter av høy kvalitet som fører til salg? Vet kunden hva de har takket ja til når de tar et møte? Blir det mye avlysninger og rebookinger som fører til at prosessen blir tung og slitsom? Noe som er viktig å påpeke når du skal kjøpe møtebooking tjenester, er at du dedikerer en salgsressrurs som er dyktig og kan salg. Det er først når en dyktig møtebooker samarbeider med en dyktig selger, at du har best mulig forutsetning for å oppnå salg på møtene du blir servert!

4. Fagkompetanse og verdi du får både før, under og etter prosjekt er avsluttet: Dette er kanskje av det aller viktigste. Det er her du vil oppleve og kunne identifisere hvem selskaper som skiller seg ut, og hvem du bør velge å samarbeide med. Opplever du å kun kjøpe tjenester av en leverandør, eller får du en optimal samarbeidspartner som fungererer som din høye arm til økt omsetning og vekst?

5. Erfaring over tid og kvalitet på møtene. I mange bransjer kan det ta tid før du closer et salg. Noen møter kan ta én måned å signere kontrakt med, mens andre kan bruke opptil ett år. Ellers anbefaler jeg deg å lese 7 irriterende kjennetegn som ødelegger suksess ved outsourcing av møtebooking.

6. Tidligere erfaring med å booke innenfor din bransje Alle oppdrag for et møtebooking selskap vil en gang være nytt. Derimot så vil det være en fordel for deg om de du velger å outsource møtebooking til, har hatt erfaring møtebooking- og leadsgenerering innenfor din bransje. Desto mer data og erfaring en har fra å booke møter innen f.eks renhold, jo lettere er det å forstå hva som skal til for å få kvalifiserte bransjer innen nettop renhold. Lykke til!

214 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle