Hvordan bli en dyktig møtebooker og lykkes med møtebooking b2b

Det å lykkes som møtebooker krever mye. Det er innebærer mye mengdetrening, masse repeterende feiling, og du kan være konstant i krig med deg selv mentalt. Å beholde jobben din avhenger av å levere resultater, og hver dag er det en ny forventing om å booke nye møter. La oss se nærmere på hva som faktisk kreves for å lykkes med møtebooking b2b.


Møtebooking som en profesjon Sannheten er at det å drive med telefonsalg, cold calling og møtebooking er ofte uglesett. Å være møtebooker på vegne av salgsfirmaer, er langt ned, om ikke nederst, på rangstigen i salgsbransjen. Skal du bli god til å booke kvalifiserte møter, så er det som alt annet her i livet: Vi må trene! Alle mål som vi ønsker å oppnå har en pris som må betales. Jeg kaller det for en selgers kopp med gift. Så det jeg anbefaler å begynne med, er å spørre oss selv om følgende: Hvem vil jeg være, hva vil jeg gjøre og hva vil jeg ha, som er større en frykten min av å feile, bli avvist, tape og bli dømt? Hvis du ikke har et klart svar på dette, så jobb med å få et tydelig svar på det, da dette vil skape driv og ambisjon til å nå målene dine. Når vi jobber med møtebooking, så bør fokuset være mentalt og emosjonellt at vi skal hjelpe kunden med å løse et problem, eller få frem et potensial de kan oppnå. For at vi skal kunne være trygge på telefon, så må vite nok om hvordan tjenestene og produktene vi selger, løser disse problemene og potensialene for kundene vi ringer til. Hvis du vet hvorfor du gjør det du gjør, får gode følelser og tanker av å drive med salg, mens du vet hvordan du skal kommunisere hvilke problemer eller potensial du løser for kunden, vel da er du på god vei! Les også denne artikkelen: 3 Fallgruver som dreper aktivitet i møtebooking b2b

Foredrag og møtebooking

Mengdetrening og viljen til å bli bedre Møtebooking innebærer som alle andre ferdigheter mange detaljer vi skal mestre. Det starter med å ta et bevisst valg på at dette skal jeg bli god på, og deretter ha realistiske forventinger til deg selv og andre på hvilket resultat du kan forvente å oppnå. Det som er frustrerende, er at mange av detaljene som må kartlegges for å bli god, oppdager en kun av å feile, eller det å lære av andres feil. Den eneste veien til resultatet er ved å oppsøke avisning, masse repeterende feiling, føle seg dum og rar til tider, og deretter bli bedre. Hovedforskjellen på en dårlig og dyktig møtebooker, er en som tar et bevisst valg på å lære å bli bedre. Desto flere detaljer du kan kartlegge underveis både emosjonellt, mentalt og praktisk når du avtaler møter, desto bedre kan du booke møter raskere, øke hitrate og få opp kvaliteten din som møtebooker. Det som fascinerer meg etter snart syv år som profesjonell møtebooker, er at jeg ukentlig finner nye detaljer som gjør at møtebooking b2b kan tas til et enda høyere nivå. Dette bringer meg til mitt neste poeng som er viktigheten av å planlegge og forberede selve gjennomføringen av det å booke møter. Har du ferdig segmenterte lister med kontaktopplysningene til daglig leder og med direkte telefonnummer? Jobber du i crm og salgsverktøy som gjør at du kan ringe og logge informasjonen effektivt? Har du sovet nok dagen før og forberedt mat og klær til å ha med deg på kontoret? Har du kontroll på når du skal følge opp kundene dine og holder du avtalene du setter? Alt dette er super viktige detaljer for at gjennomføringen skal bli optimal. Skal vi mestre en hvilken som helst ferdighet, så handler det om å ta det seriøst og trene som en idrettsutøver. For meg så er møtebooking en profesjon og som toppidrett, og resultatene blir da deretter.

Erfaring og kompetanse Faktumet er at hvis vi trener på noe over mange år, så vil vi klare å opparbeide oss nok karriere kapital og ferdigheter som gjør oss skarpere, mer presis og totaltsett bedre. Dessverre så er ikke de fleste selgere villig til å være dårlig over en lengre periode, og gir opp rett før de opplever en mestringsfølelse. Så for at aktiviteten skal kunne gjennomføres over tid, så må målet om det vi vil ha og hvorfor vi gjør det vi gjør, være attraktivt nok og verdt innsatsen. Med erfaring kommer også kompetanse, og økt kompetanse innen salg og møtebooking fører til høyere selvtillit på telefon. Ved å prøve og feile, kan du daglig finne ut av hva som fungerer og ikke. Du begynner å forstå hva du må føle, tenke og gjøre for å lykkes som møtebooker. Setter du dette i system og har en strukturert tilnærming til møtebooking, så vil du kunne lage modeller på hvordan du skal booke kvalifiserte møter i din bransje. Du kan begynne å lage din egen kommunikasjonsmodell basert på det du har erfart og tilbakemeldinger som markedet har gitt deg på telefon. Da blir det ikke lenger spekulasjon og tilfeldig cold calling, men en nøye kartlagt, planlagt og strukturert prosess som er tilpasset ut ifra dine tjenester og bransje. Målet er at du skal være like presis som en hjernekirurg! Det som er gøy må mestre møtebooking på et høyt nivå, er at de som blir kontaktet begynner å sette pris på å bli ringt, og de forstår hvem du er, hvorfor du ringer og hvordan dere kan skape en vinn-vinn situasjon mellom hverandre. Les også denne artikkelen: Hvorfor det er uetisk å ikke selge

Salg og møtebooking ferdigheter Vi må bli komfortable med å selge oss selv og andres tjenester. Du må trene repetativt på det å bli en god formidler, samtidig få til å formidle et budskap på en enkel og forståelig måte. Du må ha stål kontroll på måten du gjør en innledning på, hvordan du drar din møtebooking pitch, hvilke spørsmål du kan stille og skal stille, og ikke minst hvordan du profesjonelt håndterer inndvendinger og closer et møte. Alt dette må fungere på en naturlig, genuin og menneskelig måte ovenfor de du skal booke et møte med. Jeg påpeker igjen, du må faktisk bry deg oppriktig om hva og hvordan du kan hjelpe de du ringer! Det er du som forstyrrer dem og ikke motsatt, og derfor er det møtebooker sin oppgave å kort og presist forklare hvilke verdi de kan levere for å få avtalt tidspunkt med kunden. Som alt annet her i livet så tar ting tid. Så gi deg selv tillatelse til å gå på tryne, gjøre masse feil og samtidig oppleve negative følelser der mange dager føles dritt. Husk at når du er i kampens hete og alt føles dritt, så venter din pott med gull på andre siden av regnbuen. Og om du er villig til å drikke en selgers kopp med gift for lykkes, så er verden din lekeplass og det finnes ingen begrensninger utenom de vi setter for oss selv. Lykke til!

262 visninger
Kontakt

Martin Da Veiga

Org Nummer - 923 361 774 

​​Tel: +47 46 90 57 39

E-post: martin@martindaveiga.no

Oslo Norge

  • Facebook Social Ikon
  • Linkedin Sosiale Ikon
  • Instagram

 ©️ 2019 Martin Da Veiga AS - Org Nummer 923 361 774